Monday, September 7, 2009

m3njaGa HaTi.....

Meski terus hati ini berharap
Aku mengerti engkau takkan kembali
Meski terus hati ini menunggu

Kau sayangi tetap bukanlah aku
Meski terus mengalun lagu rindu

Bukan lagi aku yg menghiasi mimpimu
Meski kutau smua hanya demi silaturahmi

Kan kujaga hati terus seperti begini

Bukan senang nak menjaga hati ni…kekadang dalam kita menjaga dnegan sebaiknya, ia terbabas dan terlepas juga. Bila terbabas atau terlepas dari kurungan tu, cepat-cepatlah kita kurung dia ballik. Takut nanti, bila dah lepas bebas, ambil masa lama pulak nak kurung dan jaga balik.

Dalam proses menjaga hati ini, kita tak pernah lekang daripada bisikan syaitan yang sentiasa berusaha dan mencuba untuk membisikkan kejahatan dalam diri kita. Kekadang bisikan syaitan ini sekali pandang nampak baik dan ok sahaja, tetapi bila difikir dengan mendalam, ternyata kesan di sebaliknya mendatangkan kemudaratan.

Sebagai contohnya, seseorang yang dikhianati atau dianiaya oleh orang lain, sekali nampak tak salah kalau dia membalas balik apa yang dibuat kepdanya. Tapi kalau kita fikir dan timbang dengan waras, kalau kita juga seperti mereka, apa bezanya kita dengan mereka. Tindakan kita mendajalkan orang itu balik bukankah adalah kerana bisikan syaitan. Bukankan bertitik tolak daripada perasaan geram dan sakit hati? Sekali pandang memang padan lah dengan muka orang tu. Sama-sama kena, kira ok la kan…tapi cuba fikirkan kesan daripada tindakan kita itu.

Tiada siapa yang dapat membimbing hati kita ini kecuali diri kita sendiri. Sebab rahsia hati, apa yang tersirat dalam hati kita hanya kita dan Allah sahaja yang tau. Hati dapat dibimbing dan dikawal setelah ia berkerabat dengan akal. Sebaliknya akan berlaku kalau ia berkerabatkan nafsu.
smua ini telah berlaku dlm hidup aku.... sepanjang mggu ini...
sbbkan drpd teman, sahabat, n kekasih....smuanye....
mengape perlu mereka je harus dijage hati n perasaan.
mengape xpk langsung hati org lain sebelum mengeluarkan kate2
renungkanlahhhh....

No comments:

Post a Comment